Η Λειτουργία Μας
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Εκπαιδευτικα Προγράμματα
- Τελευταία Ενημέρωση στις Σάββατο, 11 Ιουνίου 2016 09:37
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2015-16
Περιφερειακό Δίκτυο Δημιουργικής Γραφής:
Μια ιστορία ταξιδεύει?στο μέλλον
ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ:
Αντίο Πατρίδα! (εικονοϊστορία)
Σχολεία που συνεργάστηκαν:
1ο Δημοτικό Σχολείο Κρύας Βρύσης & Δημοτικό Σχολείο Πενταπλατάνου Πέλλας
Τάξεις που το υλοποίησαν:
Β΄ και Γ΄ 1ου Δημοτικό Σχολείο Κρύας Βρύσης &
Ολοήμερο Δημοτικού Σχολείου Πενταπλατάνου
Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί:
Κοροσίδου Αικατερίνη, Κωνσταντινίδης Παναγιώτης και Ευθυμιάδου Σεβαστή
ΤΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ: (α΄ φάση)
Πριν το ξεκίνημα της συγγραφής επιχειρήθηκε να γίνει ευαισθητοποίηση των παιδιών σχετικά με το σημαντικό κοινωνικό αλλά και ανθρωπιστικό ζήτημα που τα τελευταία χρόνια εμφανίστηκε στη χώρα μας, αυτό της ροής προσφύγων από εμπόλεμες περιοχές. Οι άνθρωποι αυτοί μη έχοντας άλλη δυνατότητα αποφυγής των συνεπειών του πολέμου στην πατρίδα τους, επιλέγουν το δρόμο της φυγής ή προσφυγιάς που ουσιαστικά είναι και ο μοναδικός που θα τους επιτρέψει ίσως να επιβιώσουν. Οι κίνδυνοι μυριάδες στο ταξίδι αυτό και εκτός από τους φυσικούς ελλοχεύουν και τούτοι που προέρχονται από την ανθρώπινη ματαιοδοξία του γρήγορου και ευκαιριακού πλουτισμού άσχετα εάν στο βωμό του κέρδους θυσιαστούν χιλιάδες ανθρώπινες υπάρξεις και μάλιστα τα πιο τρυφερά βλαστάρια, τα παιδιά.
Οι ιδέες αυτές σχολαστικά τέθηκαν στο επίκεντρο του προβληματισμού στην τάξη καταγράφοντας τις αιτίες που οδηγούν το ανθρώπινο γένος να επιλέγει τη βία και την ανάλγητη συμπεριφορά ως δίοδο επίλυσης των διενέξεων που παρουσιάζονται ανάμεσα στα έθνη. Οι συνέπειες του πολέμου ήταν ένα άλλο πεδίο ενδιαφέροντος και συζητήσεων όπου αναφέρθηκαν οι καταστρεπτικές συνέπειες του τόσο στην πολιτιστική κληρονομιά του ανθρώπινου γένους όσο και στην ίδια τη βιολογική ύπαρξη του. Αναφερθήκαμε ακόμη στις συνθήκες διαβίωσης των προσφύγων στους καταυλισμούς όπου στη διάρκεια του χειμώνα επικρατούσε τσουχτερό κρύο ενώ οι συνεχείς βροχοπτώσεις ανέβαζαν την υγρασία που ως επακόλουθο είχε την εμφάνιση ασθενειών που βασάνιζαν τους πιο αδύναμους και ως επί το πλείστον τα παιδιά.
Το ατέλειωτο οδοιπορικό ανθρώπων ανήμπορων, τα εμπόδια που υψώνονταν στο διάβα τους ( συρματοπλέγματα), οι διωγμοί από τις υπηρεσίες ασφάλειας των κρατών, οι απάνθρωπες συνθήκες διαβίωσης στα πρόχειρα καταλύματα, οι αυθόρμητες ενέργειες των απλών ανθρώπων να απαλύνουν τον πόνο των κατατρεγμένων, ο παραλληλισμός του σύγχρονου προσφυγικού δράματος με αυτό που αντιμετώπισαν οι Έλληνες στην ιστορία τους όπου οι ίδιοι ως πρόσφυγες δέχτηκαν τη φροντίδα και τη φιλοξενία λαών και ανθρώπων που δεν έβλεπαν ως απειλή τον πρόσφυγα αλλά πάνω απ? όλα ως συνάνθρωπο και συνοδοιπόρο, ως πλούτο στην ανθρωπογεωγραφία ενός τόπου με προοπτική ν΄ αναπτυχθεί ο πολιτισμός. Όλα αυτά τα θέματα αποτέλεσαν πεδία ανάπτυξης του προβληματισμού που επισφραγίστηκε με διατύπωση προτάσεων ώστε να λυθεί το πρόβλημα αυτό με τον καλύτερο δυνατό τρόπο που θα εξασφαλίσει το μέλλον των νέων γενεών και θα χτίσει τα θεμέλια αποφυγής παρόμοιων καταστάσεων στο μέλλον. Η προοπτική που δώσαμε για το μέλλον, αφού η ιστορία μας ταξιδεύει στο μέλλον, είναι ότι όλοι οι άνθρωποι στη γη έχουν τα ίδια δικαιώματα για τροφή, στέγη, περίθαλψη, μόρφωση, ασφάλεια, εργασία, έχουν τα ίδια δικαιώματα στην ευτυχία και τη χαρά, είναι ίσοι, δεν υπάρχουν ανώτεροι και κατώτεροι. Ακόμη ότι ελπίζουμε όταν ο πόλεμος τελειώσει και δεν ξαναεμφανιστεί ποτέ στη ιστορία του κόσμου, οι πρόσφυγες να γυρίσουν στην πατρίδα τους ευτυχισμένοι και εκεί να πλάσουν τη ζωή τους όπως την επιθυμούν. Αν όμως θέλουν να μείνουν στη δικιά μας πατρίδα, την Ελλάδα, να τους κάνουμε δικούς μας ανθρώπους και να τους δώσουμε την ευκαιρία να χτίσουν εδώ το νέο τους σπίτι κάνοντας την Ελλάδα χώρα της φιλοξενίας όπως ήταν από τα αρχαία χρόνια που στην αγκαλιά της κλείνει όλους τους ανθρώπους της γης όταν τη χρειάζονται.
ΤΙ ΚΑΝΑΜΕ: (β΄ φάση).
Αναρτήσαμε στην τάξη φωτογραφικό υλικό από κάθε τομέα του θέματος που αναπτύξαμε. Φωτογραφίες αληθινές από το διαδίκτυο αλλά και από ανθρωπιστικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνταν στα πεδία κίνησης των προσφύγων. Το εποπτικό αυτό υλικό υπήρξε ένας άριστος σύμμαχος μας στην προσπάθεια μας να αποτυπώσουμε όσο πιο παραστατικά γινόταν το δράμα της προσφυγιάς.
Κατασκευάσαμε αφίσες από το φωτογραφικό αυτό υλικό αλλά και άλλες με εικαστική αποτύπωση και συμβολική σημασία ώστε να σκεφτούμε, να προβληματιστούμε αλλά και να διακρίνουμε ποιες προοπτικές υπάρχουν στο μέλλον για την αποφυγή παρόμοιων καταστάσεων.
Προβάλλαμε μικρού μήκους ταινίες και ντοκιμαντέρ με αναλυτική παρακολούθηση της προσφυγικής πορείας από την αρχή του πολέμου μέχρι την περιπλάνησή τους και την αναζήτηση της νέας πατρίδας που όμως δεν τους δόθηκε ποτέ τουλάχιστον όσο κράτησε η συγγραφή του διηγήματος μας.
ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ:
Το οπτικοακουστικό αυτό υλικό είναι αντλημένο κυρίως από την εφαρμογή you tube του διαδικτύου που προβάλλει αληθινές σκηνές αλλά και ιστορίες κινουμένων σχεδίων με θέμα την ξενοφοβία αλλά και την ματαιοδοξία του πλούτου ως πηγή των δεινών. Πιο συγκεκριμένα τα βιντεάκια που χρησιμοποιήσαμε είναι τα παρακάτω:
- NO PASSPORT ( ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΟ). Παρουσιάζεται όλη η εξέλιξη που οδηγεί τους ανθρώπους να καταλήγουν πρόσφυγες σ? ένα ατέλειωτο οδοιπορικό. Ο πόλεμος, το πέρασμα της θάλασσας, τα ναυάγια, οι διασώστες, οι καταυλισμοί, το οδοιπορικό, τα συρματοπλέγματα στα σύνορα, η βία της κρατικής ασφάλειας των κρατών, ο εθελοντισμός και η προσφορά βοήθειας των ευαίσθητων ανθρώπων αλλά και μηνύματα για το μέλλον της ανθρωπότητας είναι θεματική της παραπομπής αυτής. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΎΘΥΝΣΗ: https://www.youtube.com/watch?v=9OPQ0rrzXWg
- ΜΙΚΡΗ ΠΑΤΡΙΔΑ. Τραγούδι Γ. Θηβαίος. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΎΘΥΝΣΗ: https://www.youtube.com/watch?v=l9Aw32y9K7A
- ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ. Ένα μικρό ντοκιμαντέρ των Γιατρών του Κόσμου. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΎΘΥΝΣΗ: https://www.youtube.com/watch?v=fRIGEyOPYBc
- ΤΟ ΧΡΕΟΣ. Αφιέρωμα στους πρόσφυγες του 1ου ΕΠΑΛ & του 1ου Εργαστηριακού Κέντρου Άργους.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΎΘΥΝΣΗ: https://www.youtube.com/watch?v=X93zJP0aaDE
- ?? ΕΙΡΗΝΗ ??. Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΕΎΘΥΝΣΗ: https://www.youtube.com/watch?v=WQJhuAfVTqo
Χρησιμοποιήσαμε ακόμη χαρτί και μολύβια για το γράψιμο της ιστορίας, χαρτί του μέτρου για την κατασκευή της αφίσας, μια παρουσίαση ppt όπου ήταν τοποθετημένες οι φωτογραφίες και οι εικόνες που χρησιμοποιήθηκαν και η εφαρμογή moviemakerκ με τη βοήθεια της οποίας διαμορφώσαμε χρονικά τα βιντεάκια ενόψει της παρουσίασης της ιστορίας που συγγράψαμε στο 3ήμερο πολιτιστικό φεστιβάλ που οργανώνει τα τελευταία χρόνια αρχές Ιουνίου το 1ο Δημοτικό Σχολείο Κρύας Βρύσης με την αρωγή των συλλόγων γονέων και δασκάλων του σχολείου αλλά και του Δήμου Πέλλας.
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: Το πρόγραμμα αναπτύχθηκε και ολοκληρώθηκε κατά τη διάρκεια του β? και γ΄ τριμήνου.
ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ:
Όταν ενεργεί ο εκπαιδευτικός, γράφουμε σε πρώτο πληθυντικό πρόσωπο (εμείς), π.χ. δώσαμε στα παιδιά?, μοιράσαμε στην τάξη?, διαβάσαμε? Όταν ενεργούν τα παιδιά, γράφουμε σε τρίτο πληθυντικό (αυτά) ή τρίτο ενικό (αυτός/ή), π.χ. τα παιδιά διάβασαν την ιστορία?, ζωγράφισαν? ένα παιδί διάβασε φωναχτά την ιστορία?
Αντί για ?μαθητές/τριες? γράψτε ?παιδιά?.
Αν χρησιμοποιήσατε βιβλία γράψτε τον συγγραφέα, τον τίτλο, τον εκδότη. Αν χρησιμοποιήσατε πίνακες ζωγραφικής γράψτε δημιουργό και τίτλο (τουλάχιστον). Για κινηματογραφική ταινία τίτλο και σκηνοθέτη.Αν χρησιμοποιήθηκε υλικό από το διαδίκτυο, γράψτε ηλεκτρονική διεύθυνση.
- 1. Αναρτήσαμε φωτογραφίες στο πίνακα ώστε ν? αποτελέσουν αφετηρία προβληματισμού στο προσφυγικό ζήτημα. Οι φωτογραφίες κάλυπταν όλα τα στάδια που προσφυγικού οδοιπορικού από την έναρξη του πολέμου μέχρι την προσφορά ανθρωπιστικής βοήθειας από τις οργανώσεις υποστήριξης των προσφύγων.
2. Προβάλλαμε μικρού μήκους ταινίες ( κυρίως από το youtube ) όπου απεικονίζονται γλαφυρά οι συνθήκες και οι αντιξοότητες που συνάντησαν οι πρόσφυγες στην πορεία τους προς μια ειρηνική και ελεύθερη από πολέμους πατρίδα. Τα παιδιά εμπνεύστηκαν από τις καταστάσεις αυτές και έπλασαν δύο δικούς τους ήρωες, τη Χελάν και το Σεριστιάν, δυό παιδάκια που έχασαν τους γονείς τους ακολουθώντας τους συμπατριώτες τους στη μεγάλη φυγή για την αναζήτηση νέου τόπου να ριζώσουν. Τα δυό παιδιά αντιμετωπίζουν πολλά στο οδοιπορικό αυτό της μεγάλης φυγής ή της μεγάλης αναζήτησης της νέας αρχής.
3. Αφού η κάθε ομάδα διάβαζε τι έγραψε η προηγούμενη, η ιστορία παραδιδόταν στην επόμενη τάξη να τη συνεχίσει. Η διαδικασία αυτή γινόταν με τη διαμεσολάβηση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ( e-mail) που προκαλούσε αγωνία και έντονο το συναίσθημα της αναμονής από τις ομάδες προκειμένου κάθε φορά να πληροφορούνται τη συνέχεια που προσέδωσε στην ιστορία η προηγούμενη ομάδα.
4. Με λίγα λόγια η ιστορία μας:Μια μέρα ένα κοριτσάκι που τραγουδούσε στην πλατεία άκουσε δυνατό κρότο από μια βόμβα που έσκασε. Ήταν τόσο δυνατή που ανατινάχτηκαν τα πάντα και εκσφενδονίστηκαν πολύ μακριά. Μαθεύτηκε ότι κηρύχτηκε πόλεμος ανάμεσα στα δύο γειτονικά κράτη. Ο πόλεμος ξέσπασε επειδή το ένα κράτος ήθελε ν? αρπάξει από το άλλο ό,τι σπουδαίο είχε. Όπως να πάρει το νερό από τα ποτάμια, τα πλοία που ταξιδεύουν στη θάλασσα αλλά και τα χωράφια που παράγουν καρπούς για να τρώνε οι άνθρωποι.
Η Χελάν και ο Σεριστιάν, δυο παιδάκια του πολέμου, έχασαν τους γονείς τους που σκοτώθηκαν από βόμβα που έπεσε στο σπίτι τους. Τα τρόφιμα γρήγορα τελείωσαν. Η Χελάν και ο Σεριστιάν βρήκαν λίγα ψίχουλα που άφησαν πίσω τους οι στρατιώτες, τα μάζευαν από τη λάσπη και το χιόνι και προσπαθούσαν να χορτάσουν. Ο Σεριστιάν γύρισε στην αδερφή του και της είπε: «Οι άνθρωποι που είναι χορτάτοι αφήνουν πίσω τους τόσα τρόφιμα για σκουπίδια κι εμείς αν τα μαζέψουμε μπορούμε να ζήσουμε άλλη μια μέρα. Πόσο πολύ οι άνθρωποι δεν μπορούν να σκεφτούν; ».
Τα δυο παιδιά προσπάθησαν να μπουν σε μια βάρκα. Μπήκαν στη βάρκα όλοι και ξεκίνησαν το άγνωστο και μακρινό ταξίδι τους. Στο τέλος η βάρκα βούλιαξε και όλοι βρέθηκαν μέσα στα παγωμένα νερά της θάλασσας. Τα δυο αδέρφια κρατήθηκαν από μια ξύλινη σανίδα : Ήδη είχαν φθάσει στην ακτή, εκεί τους κατέβασαν από το πλοίο, και τους καθοδήγησαν προς ένα μέρος. Συνειδητοποίησαν ότι κατέβασαν και κάποια παιδιά που δε σάλευαν και ήταν μελανιασμένα. Δεν υπήρξαν τυχεροί σαν αυτούς!
Μετά βρέθηκαν σ ?έναν καταυλισμό κοντά στα σύνορα. Τα έχασαν με αυτό που αντίκρισαν. Μια αχανής λασπώδης έκταση κατειλημμένη από σκηνές πολύχρωμες, μικρές, μεγάλες στημένες, τοποθετημένες πρόχειρα και ακανόνιστα και μάλιστα ανάμεσα σε σιδηροδρομικές γραμμές. Μια πόλη από σκηνές!Φυσικά για να αποκτήσουν τροφή έπρεπε να στηθούν ώρες ατελείωτες σε σειρές, πολλές φορές κάτω από βροχή με την υγρασία να διαπερνά το κορμί τους και καμιά φορά και την ψυχή τους. Ωστόσο δεν ήθελαν να παραπονεθούν, να λυγήσουν έστω και αν κυλούσαν άθελα τους κάποιες φορές τα δάκρυα τους.
Ένα ποτάμι το οποίο εξαιτίας των καιρικών συνθηκών είχαν φουσκώσει τα νερά του και ήταν επικίνδυνο να το διασχίσει κανείς και να μην παρασυρθεί από αυτά τα οποία σε κάποιους έφθαναν μέχρι τους μηρούς. Τεντώθηκε τότε ένα σχοινί προκειμένου να διευκολύνει τη διέλευση και να περιορίσει τον κίνδυνο, ωστόσο και πάλι τα πράγματα ήταν δύσκολα ειδικά για τους μεγάλους σε ηλικία, τις γυναίκες με μωρά και φυσικά τα παιδιά . Την άλλη μέρα το πρωί , όλος ο καταυλισμός βρισκόταν σε αναστάτωση. Ξεκίνησαν να περπατούν ώσπου στο δρόμο τους συνάντησαν υψωμένα συρματοπλέγματα που τους απαγόρευαν να συνεχίσουν. Η Χελάν και ο Σεριστιάν, ακολουθούσαν την ομάδα των συμπατριωτών τους, με την ελπίδα να περάσουν τα σύνορα. Τη στιγμή που επιχείρησαν να περάσουν από τα συρματοπλέγματα, τα κοφτερά σύρματα καρφώνονταν στο σώμα τους, στα λεπτά χέρια των παιδιών, στα αδύναμα πόδια τους και το σώμα τους γέμισε πληγές που έτρεχε άφθονο το αίμα. Όσοι κατάφεραν να περάσουν δεν είχαν καλύτερη τύχη. Πάνοπλοι αστυνομικοί και στρατιώτες τους πυροβολούσαν με πλαστικές σφαίρες ( που πολύ πόνο προκαλούσαν στα ταλαιπωρημένα κορμιά τους ), τους χτυπούσαν με το κοντάρι των όπλων, τους έσπρωχναν και τους έδιωχναν πίσω. Πάλι βρέθηκαν εκεί, από όπου ξεκίνησαν, στον καταυλισμό. Οι Έλληνες δεν μείνανε αδιάφοροι και αμέτοχοι στις κακουχίες των ανθρώπων. Πολλές εθελοντικές οργανώσεις πρόσφεραν οποιαδήποτε βοήθεια μπορούσαν: μαγείρευαν σε μεγάλα καζάνια χιλιάδες μερίδες φαγητό που το μοίραζαν καθημερινά στους ανήμπορους ανθρώπους.
Ένα πουλί πετούσε ανάμεσα στη Σάμο και το Κουσάντασι
Και πού να καταλάβω, τούρκικο πουλί ήταν ή ελληνικό ή μήπως από κάπου αλλού ερχόταν;
Κανένα σημάδι.
Τη θάλασσα ρώτησα.
-Δύτης είναι, μου ?πε: - Πλέκει όλο πλέκει δαντέλες στο στήθος μου.
Τον ουρανό ρώτησα: - Αγγελιοφόρος είναι, μου πε, από το ανοιχτό βιολέ και το τριανταφυλλένιο ως το μενεξελί.
Τα ψάρια ρώτησα και τ΄ άλλα τα πουλιά και τα καράβια με λογιών λογιών σημαίες.
Όλα κάτι άλλο μου ?πανε. Απάντηση δεν πήρα.
Ένα πουλί πετούσε ανάμεσα στη Σάμο και το Κουσάντασι.
Και πού να καταλάβω τούρκικο πουλί ήταν ή ελληνικό ή μήπως από κάπου αλλού ερχόταν; Και ποιά η φυλή του;
-Ε, πουλί, του είπα. Ποιοί οι δικοί σου; Ποιά είναι η χώρα σου;
-Γλάρος είμαι, μου ?πε.
?Πόσο χρονών είμαι;
-Όσο κι κόσμος.
?Από ποιά χώρα είμαι;
-Απ? τη γη. Απ? τον ουρανό. Απ? τη θάλασσα.
-Τα σύνορά μου ποια;
Το χώμα, το νερό, ο αγέρας.
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2014-15
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Δικτύου Δημιουργικής Γραφής
Η Α΄τάξη του σχολείου μας συμμετέχει φέτος στο Περιφερειακό Δίκτυο Δημιουργικής Γραφής με θέμα: "Μια ιστορία ταξιδεύει"
Ο κύριος σκοπός του Δικτύου είναι η συνεργασία τμημάτων σχολείων, διαφορετικών εκπαιδευτικών περιφερειών, για την από κοινού δημιουργία μιας ιστορίας μυθοπλασίας.
Το σχολείο μας, στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, συνεργάζεται με την Α' τάξη του 94ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης και την Α' τάξη του Δημοτικού Σχολείου Ψυχικού Σερρών.
Στόχοι του προγράμματος είναι τα παιδιά:
- να προσεγγίσουν δημιουργικά κάποια έργα της λογοτεχνίας, της ζωγραφικής ή του κινηματογράφου,
- να καλλιεργήσουν την αναγνωστική απόλαυση και τη γλωσσική έκφραση,
- να εμπλουτίσουν τη φαντασία
- και να εργαστούν ομαδικά και συλλογικά για την παραγωγή κοινού αποτελέσματος.
Η πρώτη ιστορία μας με τίτλο "Ο πράσινος λύκος" ξεκίνησε το ταξίδι της με πρώτο σταθμό το σχολείο της Θεσσαλονίκης. Στη συνέχεια θα πάει στο σχολείο του Ψυχικού Σερρών όπου και θα ολοκληρωθεί.
Ευχόμαστε στους μικρούς δημιουργούς Καλή Επιτυχία και στην ιστορία μας να έχει μια απολαυστική διαδρομή!
Δημιουργική γραφή το σχολικό έτος 2014-15
Στα πλαίσια προγραμμάτων Δημιουργικής Γραφής, τόσο του Δικτύου όσο και κατά την παραγωγή γραπτού λόγου στη Γλώσσα και την Ευέλικτη Ζώνη, οι μαθητές των τάξεων Α΄ και Β΄ δημιούργησαν βιβλία, αυτοτελείς ιστορίες και όχι μόνο... Για του λόγου το αληθές ανοίξτε τα συνημμένα αρχεία!